Verloop seizoen 2020

Lang was onzeker of de Weekjes Weg door konden gaan. Verschillende scenario’s werden uitgewerkt. Half mei besloten we te gaan voor scenario 2 waarbij de meeste vakanties uitgevoerd konden worden. Sommige vakanties moesten wel omgezet worden van een groepsvakantie met gedeelde toiletten en douches (in Ommen en St. Michielsgestel) naar de groepsaccommodatie in Vierhouten waar ieder gezin en elke vrijwilliger een eigen badkamer had, of van een groepsvakantie naar een individuele vakantie in stacaravan of Finse blokhut. Alle Weekjes Weg vonden dit jaar plaats in Vierhouten.

Het dagje Slagharen en het bezoek aan binnenzwembad of binnenspeeltuin kwam te vervallen.
Daarvoor in de plaats kwam een spectaculaire roofvogelshow en een zeskamp voor de kinderen met onder andere een opblaas stormbaan en een springkussen voor de kleinsten. Dit werd door de gasten zeer gewaardeerd (al werd het uitstapje naar Slagharen wel gemist).
Verder verliep de fietsuitgifte en de afhaal(!)maaltijd voor de gezinnen die in een stacaravan of Finse Blokhut verbleven met een tijdslot.

Een aantal vrijwilligers viel af omdat ze tot de risicogroep behoorde of het zelf niet zag zitten. Dus de werving en planning van vrijwilligers moest opnieuw gedaan worden. De regioconsulenten hebben ook voor grotere uitdagingen gestaan om de juiste gezinnen te werven en selecteren. En voor de Paasheuvelgroep en Heidepark Veluwsch Karakter was het soms ook passen en meten. Kortom; het was een uitzonderlijk jaar. Een jaar van overleven.
Maar uiteindelijk is alles gelukt en hebben we met elkaar een heel mooi seizoen gedraaid! We waren zeer tevreden met de goede en enthousiaste vrijwilligers. Zij hebben zich meer dan 100% ingezet om het de gasten naar de zin te maken. Petje af!
Wij zijn ontzettend blij en dankbaar dat wij toch nog 228 gezinnen een Weekje Weg konden bieden!
Zeker omdat wij merkten hoe hard de gezinnen het nodig hadden om even uit de dagelijkse situatie te komen. De maanden van de gedeeltelijke lockdown hadden veel stress opgeleverd. Het geven van thuisonderwijs, het niet beschikken over (voldoende) laptops, het klein behuisd zijn en dagelijks op elkaars lip zitten; stress die deze kwetsbare gezinnen er vaak niet meer bij konden hebben.

Aantal reacties van de gasten:
“Wat hebben we genoten. We willen nog niet weg! Rust, herinnering voor het leven.”
“Heerlijk een week er tussenuit geweest, onze eerste vakantie samen.”
“De kids en ik konden even ontsnappen aan de dingen thuis en meer onszelf zijn en tot rust komen.”
“We hebben nieuwe leuke mensen ontmoet. Fijn dat we ondanks onze situatie toch op vakantie konden.”

Reactie begeleider:
“Zo fijn om ouders en kinderen te zien genieten, ze zijn allemaal zo dankbaar, en ik ben blij dat ik samen met de anderen hen een fijne tijd heb kunnen geven.”